Bijtelling 2016

28 januari 2015 Peter Visser

Het merendeel van mensen met een “auto van de zaak” heeft te maken met de financiële gevolgen van het feit dat de auto voor meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt.

Auto van de zaak en de fiscale bijtelling.

Het merendeel van mensen met een “auto van de zaak” heeft te maken met de financiële gevolgen van het feit dat de auto voor meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt. De fiscale bijtelling, vanwege privé gebruik van de auto van de zaak, komt dan om de hoek kijken.


Er is veel te doen rondom deze fiscale bijtelling en inmiddels raken we er met z’n allen aan gewend dat de regels jaarlijks wijzigen. Hierbij gaat het dan om de wijziging van de CO2 normen of een wijziging van de bijtellingspercentages. Het is dus opletten geblazen bij de keuze van je auto waarbij naar de effecten over meerdere jaren gekeken moet worden. Voor sommige auto’s vervalt namelijk de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting dit jaar, al geeft dit geen verandering in de fiscale bijtelling. De maandelijkse autokosten worden voor de werkgever helaas wel hoger.


Voor wat betreft die autokosten is het sowieso een punt van rekenen en de verhouding in kosten tussen werkgever en werknemer in de gaten houden. Laten we eerlijk zijn, een hybride auto waarbij de effecten alleen toezien op de gunstige fiscale bijtelling is toch echt in het nadeel van de werkgever. Mits er tussen de werkgever en de werknemer goede afspraken zijn gemaakt dan wordt de werkgever toch met een flinke kostprijsverhoging per maand opgezadeld. Wel groen voor het imago maar rood voor de portemonnee, voor de werkgever dan.


De wijzigingen in de bijtelling voor dit jaar (2015) vind ik overigens meevallen. Er is voornamelijk een aanscherping in de CO2 normen te zien, daarnaast wel de tegenvaller dat de 0% bijtellingscategorie voor volledig elektrische auto’s is komen te vervallen.


Voor het laatste kwartaal van dit jaar voorzie ik drukke en spannende tijden voor zaken rijdend Nederland. Vanaf 1 januari 2016 gaan de bijtellingscategorieën namelijk echt op de schop. 2015 wordt dan ook niet voor niets een overbruggingsjaar genoemd, zie daarvoor hieronder het overzicht:

Bijtelling in % van de cataloguswaarde, afhankelijk van CO2-uitstoot

Bijtelling

Bron: ANWB

Om voor deze bijtellingspercentages in aanmerking te kunnen komen dient het kenteken van de auto wel in het betreffende jaar tenaamgesteld te zijn. Indien je voor 60 maanden gebruik wilt maken van de regels zoals ze voor dit jaar van toepassing zijn, dan dien je juist het kenteken van je nieuwe auto in 2015 op naam te zetten. In dat opzicht verwacht ik een bijzonder jaar met flinke verkoopaantallen voor de auto’s die nu in de 7% bijtellingscategorie vallen.


Er valt voor ons als leasemaatschappij dus veel uit te zoeken en te adviseren voor onze klanten. Daarnaast onze voorraadpositie “fiscaal vriendelijke auto’s” in de 7% categorie overwegen. Ik zie er naar uit om met ons team onze klanten te adviseren over vergroening van het wagenpark, waarbij het niet uitsluitend gaat om het kiezen voor een lage bijtelling.


  1. 15 juni 2017 Lison van Tol-van Langen

    Leasevisie lakt mee met Tijn!

    Ken je de crowdfunding actie nog van Tijn? Tijn heeft hersenstamkanker en wilt daarom graag een nieuwe behandelmethode naar Nederland halen.

Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief. 1116 geïnteresseerden gingen u voor!

Aanmelden nieuwsbrief