De zelfrijdende auto komt eraan!

22 maart 2016 Peter Visser

Vorige week heeft AON Nederland​ een landelijke test uitgevoerd met ruim 50 semi-zelfrijdende auto’s.

Je hebt het vast al ergens gelezen, de zelfrijdende auto is in opkomst. Een auto waarbij je niet langer bestuurder bent van het voertuig maar veel meer operator.

Als je vandaag kijkt naar alle bestuurder hulpsystemen die op veel auto’s al leverbaar zijn dan is de zelfrijdende auto geen science fiction meer, maar zeer nabij. Opties zoals Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Side Assist, verkeersbord herkenning, vermoeidheidsherkenning en ga zo maar door zorgen voor een enorme sprong voorwaarts als het gaat om de verkeersveiligheid.

Wat is de ervaring om met al deze systemen ingeschakeld te rijden? Ja, en daar zit nu de crux! Misschien heb je meerdere van deze systemen al in je auto, maar schakel je deze ook in? Uit praktijk blijkt dat veel bestuurders dit niet doen. Onwennigheid en het gevoel om zelf in control te willen blijven lijkt de belangrijkste reden om niet alles in te schakelen. Jammer eigenlijk, want de systemen zijn al zo goed ontwikkelt dat deze systemen nu al beter en sneller reageren dan de bestuurder.

De test

Vorige week heeft AON Nederland een landelijke test uitgevoerd met ruim 50 semi-zelfrijdende auto’s. De auto’s reden op de A2 en was hiermee de grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare weg! De doelstelling van deze test is om de invoer van zelfrijdende technieken te versnellen. De test is zonder problemen verlopen en zet daarmee de deur open naar een bredere introductie van uiteindelijk volledig zelfrijdende voertuigen. Ik heb zelf deelgenomen aan deze test met een Volkswagen Passat GTE Variant, ruim uitgerust met bestuurder hulpsystemen. Ik deel graag mijn ervaring met je.

Rond 12.00 uur start ik vanaf Amsterdam Zuid Oost op weg naar Beesd. Mijn auto is ingedeeld in groep 8, een peloton van 6 auto’s waarvan ik nummer 5 ben. Nummer 6 is collega Ard-Jan Zevenbergen van Leasevisie, rijdend in een soortgelijke auto als waar ik in rijd.

Nadat er is gecontroleerd of alle hulpsystemen zijn ingeschakeld mag ons peloton op weg. Op de A2 aangekomen richting Beesd zetten alle 6 auto’s de Cruise Control aan, de voorste auto op 100 en de overige auto’s op 105 en daar gaan we dan. Alna een paar minuten besef ik mij wat een ongekende rust dit rijden biedt. Zelfs saai eigenlijk. Ik voel de verleiding opkomen om het stuur los te laten en de auto verder het werk te laten doen, maar de briefing was duidelijk, dat mag niet. De auto accepteert dat ook niet. Als ik toch aan paar seconden het stuur loslaat krijg ik een dringende melding te zien in mijn dashboard, of ik onmiddellijk het stuur weer wil vastpakken. Ik zoek naar de camera waarvan ik verwacht dat deze mij heeft betrapt maar ik kan hem niet vinden. Kennelijk werkt deze signalering anders.

Dashboard Passat Variant GTE

Het rijden ervaar ik als kinderlijk eenvoudig en rustgevend. Ik heb mijn auto zo ingesteld dat ik een behoorlijke afstand houd naar mijn voorganger. Tsja, dat werkt niet zo goed want meerdere keren voegt een
andere auto in ons peloton in. Mijn auto reageert door de afstand weer op het ingestelde niveau te brengen en de volgende auto voegt in. Het rijgedrag van de medeweggebruikers is echt aan verbetering toe hoor ik mijzelf zeggen. Maar ik besef mij dat ik dit zelf ook doe. Stom eigenlijk want in tijd gemeten win ik daar nooit iets mee. Het brengt alleen maar onrust. Op dit vlak kunnen we leren van het weggebruik in de USA. Daar is veel meer rust en eigenlijk ook meer hoffelijkheid is mijnervaring.

Nog een paar extra van deze systemen aan boord en ik kan tijdens de autorit mijn werk doen. Als ik zonder gebruik van de richtingaanwijzer langzaam naar de andere rijbaan stuur word ik door de auto gecorrigeerd. De auto wil mooi in de huidige rijbaan blijven rijden. Een mooi systeemis dat, net zoals de dode hoek signalering. Als ik word ingehaald zie ik een opvallend oranje licht in mijn linker buitenspiegel als teken dat ik zeker nu niet van baan moet willen wisselen. Zonder problemen bereiken we Beesd en ons peloton arriveert compleet.

Ik heb op een groot deel van de rit kunnen vertrouwen op de auto voor mij. Ik ben niet in de verleiding gekomen om zelf te remmen maar heb deauto dit laten doen. Het is wennen om het gevoel van control tijdens het autorijden uit handen te geven. Maar het werkt. Natuurlijk moet ik alert blijven want de Passat is nog geen volledig automatisch rijdende auto.

Zelfrijdende auto dichterbij dan ooit?


De presentatie van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon maakt duidelijk waarom de zelfrijdende auto snel onderdeel wordt van het dagelijkse wegbeeld.

Cijfers van de Nederlandse markt (Bron AON)

  • 92% van verkeersongevallen wordt veroorzaakt door de bestuurder
  • € 12,5 miljard is het bedrag van de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen;<3% van het wagenpark in Nederland heeft safety features;
  • 33% van de werknemers ervaart stress;
  • 70 dodelijke ongevallen per dag. Het aantal verkeersdoden in de EU daalde slechts met ongeveer 1%, naar 25.700 in 2014;
  • € 4,6 miljard is de jaarlijkse premie voor autoverzekering in Nederland.

Cijfers van Motor & Equipment Manufacturers Association (MEMA)

  • Jaarlijks vinden er in de USA 33.000 dodelijke ongevallen plaats;
  • Er zijn 3,9 miljoen ‘non fatal’ letselgevallen;
  • De jaarlijkse kosten voor de vezekeringsmaatschappijen bedragen $ 910 miljard;
  • Safety features kunnen het aantal ongevallen met 30% verminderen
  • Autonome technologie zal in de toekomst het aantal ongevallen met 90% verminderen!

Dit zijn cijfers die duidelijk maken wat het enorme potentieel is van de zelfrijdende auto. Om deze reden zijn ook veel partijen actief om de zelfrijdende auto binnen korte termijn werkelijkheid te maken.

Stel je eens voor dat binnen relatief korte termijn, zeg binnen 5 jaar, het onmogelijk wordt om met een nieuwe auto een aanrijding te veroorzaken. En dit dan omdat de hulpsystemen nog veel slimmer zijn
geworden en auto’s connected zijn met elkaar. Het kan dus gewoon niet meer. Dat lijkt misschien nog science fiction maar dit wordt snel werkelijkheid. De bestuurder van een auto als operator.

Ik hoor mijzelf denken, weg is de nostalgie van het auto rijden, weg is het plezier van het autorijden en autorijden wordt naar mijn huidige normen misschien wel saai. Maar als ik dan kijk naar de voordelen en de enorme besparingen die voor het grijpen liggen zoals bijvoorbeeld een sterke reductie van schade reparatie kosten, een sterke reductie van letselgevallen en een grote afname van dodelijke ongelukken. Je kunt dan dus andere activiteiten onderweg uitvoeren en uiteindelijk zal ik ook sneller op de bestemming zijn doordat auto’s als treintjes dicht achter elkaar rijden, het kan immers toch niet meer fout gaan. Dit alles meegenomen is het voor mij geen discussie. Zodra zo’n auto leverbaar en betaalbaar is wil ik zo’n zelfrijdende auto!

Vanaf vandaag staan alle in mijn auto aanwezige hulpsystemen ingeschakeld, daar wen ik alvast aan.


  1. 18 augustus 2017 Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen/ Veilig Verkeer Nederland

    Ontspannen rijden helpt de verkeersveiligheid na de schoolvakantie

    Heeft u een ontspannen zomervakantie gehad? En vindt u het ook ieder jaar weer een uitdaging om het ontspannen gevoel vast te houden? Door dit te doen, doet u niet alleen uzelf een plezier, maar ook uw medeweggebruikers. Ontspannen deelnemen aan het verkeer zorgt namelijk voor een betere verkeersveiligheid.

  2. 4 augustus 2017 Frank Binkhorst & Laurens Noortman

    Vlog: Gaat de XC60 de boot in?

    Scepticus Laurens en naaste collega Frank geven hun ongezouten mening over de nieuwe Volvo XC60.

  3. 19 juli 2017 Annelies van Heest

    Vlog: Annelies toont u Rotterdam en de nieuwe Volkswagen Arteon!

    Het lijkt een 2.0 versie van zijn broer Volkswagen Passat, met een sportievere grille en opvallendere achterkant. De Arteon wordt geprezen om zijn luxe en sportiviteit en schijnt voor op te lopen in assistentiesystemen. Daar willen wij meer van weten.

Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief. 1096 geïnteresseerden gingen u voor!

Aanmelden nieuwsbrief