Voel je lekker in een auto met stekker!

13 maart 2017 Geert Stap

De afgelopen jaren hebben we een extreme stijging gezien in het aantal leaseauto’s dat opgeladen kan worden met een stekker, de plug-in hybride. De meeste mensen hebben de keuze gemaakt vanuit een bijtellingsvoordeel, enkele ook vanuit maatschappelijke betrokkenheid bij het milieu. Om er optimaal gebruik van te maken hebben we wat tips en gebruikerservaringen op een rijtje gezet.

Oplaadpunten

Niet iedereen heeft een oprit met eigen laadfaciliteit. Dat
betekent dat je bent aangewezen op een openbaar laadpunt.

De meeste mensen kennen de situatie wel: Je beste beentje
voorgezet, kom je met jouw auto bij het oplaadpunt: Oplaadpunt bezet
<ZUCHT>.

Wist je dat er tegenwoordig een website is waar je vooraf kan zien
waar het dichtbij zijnde laadpunt is én realtime bekijken of deze vrij is.

Je kunt dit bekijken via: https://www.oplaadpalen.nl/

Rijstijl

Wanneer je gewend bent aan een benzine- of dieselmotor in een
vorige auto, is het best even wennen in een plug-in hybride.

Los van de accu die via een stekker opgeladen kan worden, hebben
de meeste van deze auto’s ook een flink scala aan digitale systemen aan boord.

Zo wordt er vaak over en weer geschakeld tussen elektrische
aandrijving, benzine of diesel of een combinatie van elektrische aandrijving
met benzine of diesel.

Ook kun je soms een keuze maken tussen het versneld bijladen van
de accu tijdens het rijden of het gebruik van het volledige accuvermogen.

De ontwikkelingen van deze techniek gaat snel en het wordt steeds
innovatiever. Wanneer je nog niet alles rondom deze systemen weet en je wel
alles uit je plug-in hybride auto wilt halen is het een aanrader om een
rijvaardigheidstraining te boeken.

Een goed en vertrouwd adres hiervoor is Prodrive training: https://www.prodrivetraining.nl/training-elektrisch-rijdenhttps://www.prodrivetraining.n...

Actieradius

Hoewel je met een volle accu en wat rijstijl tips zeker optimaal
gebruikt leert maken van de mogelijkheden van dit type auto, blijft de
elektrische actieradius redelijk beperkt. Er zijn maar weinig plug-in hybride
auto’s die puur op elektrische aandrijving verder komen dan 40 kilometer (en
dat is al vrij optimistisch). Dat is voor een aantal mensen genoeg maar voor de
zakelijke rijder die grote afstanden aflegt te weinig om de werkweek volledig
elektrisch af te leggen.

De verwachting is dat door de ontwikkelingen van de 100%
elektrische auto de komende jaren vaker gekozen wordt voor een volledige
elektrisch voertuig (vaak afgekort als EV).

Zo komt Opel dit jaar met de nieuwe Ampera (theoretisch bereik
500km*) en heeft Renault in een klasse kleiner de ZOE voorzien van een accu
waarop in theorie 400 km bereikt kan worden.* Dat zijn afstanden waar de
gemiddelde Nederlander zich prima mee redt.

Wanneer de prijsstelling van deze auto’s niet veel hoger gaat zijn
dan de vergelijkbare auto’s in dezelfde klasse kan de vergroening van het
Nederlandse wagenpark de komende jaren nog wel eens snel gaan!

Tot die tijd

Een kijkje in de toekomst is natuurlijk leuk, maar als je vandaag
een nieuwe auto mag kiezen heb je daar natuurlijk weinig aan. Wellicht wil je
toch het liefste nog een plug-in hybride auto, in een bijtellingsklasse van de
afgelopen jaren (15% bijtelling).

Leasevisie heeft op het moment van schrijven bijvoorbeeld nog
mogelijkheden met enkele Volkswagens Golf GTE uit 2016 met 15% bijtelling.
Daarmee geniet van je van moderne techniek en toch nog van een lage bijteliing.

Mocht je naar aanleiding van deze blog nog vragen, opmerkingen of
interesse in tips of lage bijtelling hebben. Neem gerust contact met ons op via
072-5410777.

*Let wel, beide zijn fabrieksopgave.


Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief. 1091 geïnteresseerden gingen u voor!

Aanmelden nieuwsbrief